بهترین انتخاب برای خرید پرده خانه چیست و چه نکاتی را باید رعایت کنیم

buy-curtains-for-home-decoration (9).jpg

پرده ها نقش قابل توجهی در دکوراسیون منزل دارند و می توانند تغییرات چشمگیری در ظاهر اتاق ایجاد کنند. شما هنگام خرید پرده با گزینه های بسیار متنوعی از رنگ ها، پارچه ها و مدل ها رو به رو هستید؛ بنابراین انتخاب پرده ای مناسب برای اتاق ها به گونه ای که با استایل خانه ی شما همخوانی داشته باشد، فرآیندی دشواراست.

در این مطلب قصد داریم نکاتی درباره ی رنگ پرده ، طرح پرده خانه، اندازه و انواع مدل های پرده ها در دکوراسیون منزل صحبت کنیم که به شما کمک می کند گزینه هایتان را محدود کنید و راحت تر تصمیم بگیرید.

buy-curtains-for-home-decoration (15).jpg


در قسمت اول این مطلب به نکاتی در مورد انتخاب پارچه واندازه ی مناسب برای پرده اشاره می کنیم، پس در ادامه با ما همراه باشید.

انتخاب پارچه ی مناسب برای پرده

buy-curtains-for-home-decoration (17).jpg

1-نقش رنگ در انتخاب پرده

رنگی که برای پرده انتخاب می کنید می تواند با دکوراسیون هماهنگ باشد و ترکیب شود یا اینکه یک نقطه تأکید در اتاق ایجاد کند. بهتر است ترکیب رنگی که انتخاب می کنید،  تیره تر از رنگ دیوارها باشد یا با یک رنگ تند و نافذ که در دکوراسیون از آن استفاده شده هماهنگ شود.

یک رنگ قوی می تواند پرده را  به نقطه کانونی در دکوراسیون تبدیل کند.

اگر پرده ها بدون آستر هستند، توجه داشته باشید که هنگام عبور نور آفتاب از آن ها ممکن است اتاق را با رنگشان تحت تأثیر قرار دهند و فضای اتاق را به رنگ خودشان در آوردند. پس بهتر است در انتخاب رنگ این پرده ها دقت بیشتری به خرج دهید.

 

buy-curtains-for-home-decoration (16).jpg

2- جنس پارچه

در هنگام انتخاب پارچه برای پرده، توجه به نوع و سنگینی آن بسیار مهم است، چرا که این مساله بر شیوه ی آویزان شدن پرده یا چگونگی جمع کردن آن تأثیر می گذارد.

پارچه ی پرده باید متناسب با حال و هوای اتاق انتخاب شود. پارچه های ابریشمی سنگین، انواع مخمل ها و ساتن  ظاهری شیک و زیبا دارند و بیشتر مناسب فضاهای رسمی مانند اتاق پذیرایی هستند. اما پارچه های کتان و ترکیب های مختلف نایلونی از این جهت که به راحتی قابل شست و شو هستند گزینه های کاربردی تری برای فضاهای دیگر به حساب می آیند.

 

buy-curtains-for-home-decoration (14).jpg

۳- پرده های ساده

اگر چند وسیله یا پارچه ی طرحدار دیگر در اتاق دارید، انتخاب پرده های ساده و بدون طرح تا حدی می تواند در فضا توازن برقرار کند. علاوه بر این استفاده از پرده های تک رنگ کمک می کند در انتخاب وسایلی که در آینده می خواهید به دکوراسیون اتاق خود اضافه کنید راحت تر باشید و دامنه ی وسیع تری از رنگ ها و طرح ها برای انتخاب داشته باشید.

انتخاب پرده هایی که رنگ های درخشان دارند، برای اتاقی با دکوراسیون رسمی مناسب نیست. پرده های تک رنگ درخشان اگر برای پنجره ای استفاده شوند که تابش خورشید از آن شدید و مستقیم است، در بیشتر ساعات روز نمایی محو دارند و جلوه ی خود را از دست می دهند. همچنین این پرده ها با رنگشان در فضای داخلی  تابش نوری شدید و اشباع شده ایجاد می کنند.

در انتخاب رنگ این پرده ها، بهترین ایده انتخاب رنگ مایه ای است که کنتراست شدیدی با دیگر رنگ های به کار رفته در دکوراسیون نداشته باشد تا همنشینی خوبی بین سایر لوازم اتاق و پرده ایجاد شود.

 

buy-curtains-for-home-decoration (10).jpg

۴- پرده های طرح دار

نکته ی اساسی در خصوص این پرده ها این است که بهتر است آن ها را در فضاهایی که دیوارهایشان طرح دار است استفاده نکنید چرا که تعدد بافت و طرح ها فضا را آشفته و گاهی ناهماهنگ جلوه می دهد، خوب است بدانید که این مساله در اتاق هایی با مساحت کم، بیشتر احساس می شود.در فضاهای مدرن بهتر است پارچه هایی با طرح هندسی را برای پرده انتخاب کنید و اگر می خواهید فضا بلندتر به نظر برسد، از طرح هایی با راه راه عمودی استفاده کنید.

در صورتی که می خواهید حال و هوایی سنتی به فضا ببخشید می توانید از طرح های اسلیمی و چهارخانه برای پرده بهره ببرید و اگر به طرح های خالدار و گلدار علاقه دارید بهتر است از این طرح ها در اتاق های روشن و دلباز استفاده نمایید و به اندازه ی گل ها و خال های پارچه به خوبی دقت کنید.

 

buy-curtains-for-home-decoration (11).jpg

۵- پرده های مانع نور

پرده هایی با بافت متراکم و ویژگی محافظت تبادل حرارت بین بیرون و درون اتاق، فضا را از نور و دمای زیاد حفظ می کنند. برای داشتن این ویژگی نیاز نیست که حتما از پارچه های سنگین و ضخیم استفاده کنید.

این کیفیت را در طیف گسترده ای از رنگ ها و جنس های مختلف پارچه مثل ساتن، ابریشم ضخیم و..می توان یافت.

 

اندازه ی مناسب برای پرده

buy-curtains-for-home-decoration (12).jpg

بلندی و قد پرده خانه

طول دقیق موردنیاز برای یک پرده به استایلی که برای آن انتخاب می کنید بستگی دارد. در اندازه گیری قد پرده همیشه در قسمتی که گیره پرده قرار می گیرد متراژی اضافه تر در نظر بگیرید. پرده هایی که قسمت پایینی شان روی زمین می ریزد بسیار مدرن و جذاب جلوه می کنند. در اتاق هایی که دکوراسیون سنتی دارند می توانید از مدل پرده های بلند تر استفاده کنید که ادامه شان روی زمین جمع می شود.

این روزها اغلب طراحان داخلی میله ی پرده را بالاتر از پنجره و نزدیک به سقف نصب می کنند. در این حالت مخصوصاً اگر پرده تا زمین ادامه پیدا کند، سقف اتاق بلند تر و فضا با شکوه تر به نظر می آید.

 

عرض و پهنا در خرید پرده برای دکور

 buy-curtains-for-home-decoration (19).jpg

عرضی که برای پرده در نظر می گیرید، بستگی به این دارد که بخواهید زمانی که آن را باز می گذارید یا جمع می کنید، چطور به نظر برسد. پرده هایی که عرضشان بیشتر از پهنای قاب پنجره است، وقتی بسته شده باشند بیشتر مانع ورود نور به داخل اتاق می شوند.

پرده هایی که عرضی دو برابر عرض پنجره یا بیشتردارند، زمانی که بسته می شوند ظاهری پرتر دارند. دو برابر عرض قاب پنجره به اضافه ی حدود ۸ تا ۱۶ سانتیمتر ، بهترین عرض برای یک پرده ی دو لنگه است.

نکته: اگر پنجره ی باریکی دارید که اندازه ی آن متناسب با فضای اتاقتان نیست، اندازه ی چوب پرده و عرض پرده را بزرگ تر از عرض اصلی پنجره در نظر بگیرید؛ طوری که از دو طرف پنجره به مقدار مساوی به سمت خارج امتداد پیدا کند. در این حالت پنجره عریض تر به نظر می رسد.

به طور کلی در مشخص کردن عرض پارچه ی پرده باید به ضخامت آن به مدل دوختی که برای آن انتخاب می کنید توجه داشته باشید. برای مثال برای دوخت پرده هایی که چین سوزنی دارند، در صورتی که پارچه ی مورد نظر ضخیم باشد باید عرض آن حدود دو و نیم برابر عرض قاب پنجره باشد.